Na 1 maand

Gepubliceerd op 21 januari 2020 om 16:38

Begin januari ’20 ben ik begonnen met het goede voornemen: Ik koop geen nieuwe kleding in 2020. Na bijna 1 maand wil ik een aantal dingen op een rijtje zetten. Hoe kijk ik erop terug wat merk ik op en wat ik vind ik lastig.

 

Allereerst zal ik eerlijk zeggen dat ik het best wel lastig vind. Je komt er op deze manier best wel snel achter hoe het kopen van kleding in welke vorm dat ook is best wel een gewoonte is. Je denkt al heel snel oh dan koop ik het wel. Ik heb echt weer een nieuwe sweater nodig. Deze broek kan echt niet meer enzovoort.

Om erop terug te kijken scheelt het nu al veel geld. Want ik heb al heel vaak gedacht deze maand oh ik loop wel even naar de Hema voor een nieuwe werkbroek… maar nee ik heb mijn werkbroek gekocht bij United Wardrobe gekocht. In totaal 9,00 voor een broek die er helemaal nog prima uit ziet! Wat mij heel erg opvalt is dus de reclame. Waar ik vorig jaar nog heel erg getriggerd van werd en bijna elke dag wel op een onlinewebsite zat om te kijken of ik nog wat leuks zag. Word ik er juist nu geïrriteerd van omdat het overal is. Je opent je mail, Instagram of een ander sociaal media platform overal is reclame en word je gevraagd om iets te kopen.

Waar ikzelf nog het meest tegen aanloop is dat je in de mail onbedoeld ook plat gemaild wordt met reclame mailtjes:

Ik check regelmatig mijn mail maar ik denk dat 90% reclame is. Dat je het kunt filteren dat weet ik alleen toch blijft er heel veel reclame hangen.

Deze week ga ik toch nog eens kijken hoe ik deze reclame ga filteren.

Want we worden allemaal getriggerd om te kopen. Of mee te doen met een wedstrijd die we nooit zullen winnen. En is dat nodig? Als je het mij vraagt niet want dingen kopen die je niet nodig hebt is verspilling van de spullen en eigenlijk koop je het na aanleiding van de advertenties op sociale media en de reclame in het algemeen.

 

Wat ik altijd leuk vind om te doen bij een woord wat veel in mijn blog voorkomt is de letterlijke definitie op te zoeken. Dus bij deze wat betekend Reclame nou eigenlijk? Reclame is een vorm van communicatie dat tot doel heeft om iets of iemand aan te prijzen of te promoten.

Als je door zo’n stad loopt als Rotterdam is dat aardig gelukt.

Hierbij wat voorbeeldjes ik zat toen in de tram:

Misschien is het niet helemaal zichtbaar wat ik wil laten zien maar wat ik probeer te zeggen is eigenlijk dat als er zoveel reclame overal is en dat er overal wel duidelijk gemaakt wordt hoe we het beste met de trend mee kunnen gaan of hoe hoge kortingen ertoe lijdt dat we weer iets extra’s kopen terwijl we het niet nodig hebben. Ik hoop dat we met z’n allen bewuster kunnen worden op wat en wanneer we iets kopen en wat de achtergrond is.

 

Wat zeg nou eerlijk heb je echt niks om aan te trekken?

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.